P-tex Speedbase

P-tex Speedbase

P-tex Speedbase

Innovative sledebelegg som er nøye testet. Beleggene er produsert slik det produseres såle for racingski i langrenn og skiskyting. Bra materiale er viktig, men det aller viktigste er struktur. Vi har slipt beleggene med samme slip som brukes i World cup og OL av profesjonell sliper.Vi leverer beleggene med slip og glider for optimal funksjon. Det anbefales på det sterkeste å bruke en flytende glider, Vauhti Polar før og under løp. Hvis man smører på et lag før start, samt et lag når man snacker på lange etapper opprettholder man gliden og beleggene fungerer optimalt.

På sjekkpunkt bør man bytte belegg, eller børste og legge nytt lag med Vauhti Polar.

Ta vare på strukturen ved å være forsiktig når man krysser veier osv. samt at man varmer inn ett lag med kald glider mellom hver konkurranse.

Beleggene bør behandles med ett lag glider og børste for hver 10. mil de blir brukt. Bruk av Vauhti Polar kommer i tilegg til dette.

Veil. pris: 999 kr

Finn nærmeste forhandler Handle på nett


		

Sledebelegg fra Non Stop Dogwear

Non Stop dogwear har sammen med to skismørerne på norske og europeiske landslag i langrenn og skiskyting utviklet et nytt sledebelegg beregnet for langdistansekjøring. Belegget er i hovedsak utviklet av Eirik Fløtlien i Non Stop. Eirik dro med seg interessen for glid fra sin tid som langrennsløper, over til langdistansesporten når han var handler hos Harald Tunheim og ansvarlig for belleggene til Tunheim under flere Finnmarksløp. Senere skrev Fløtlien en bacheloroppgave (Universitetet i Tromsø) om sledebellegg brukt i langdistanse. I 2016 fikk Eirik og Non Stop kontakt med en fabrikk som lager belegg til flere av de store langrennsskiprodusentene. Dette gjorde at Non Stop fikk tilgang til teknologi og materialer som tidligere kun er benyttet til langrennski, og muligheten til å benytte dette på sledebelegg. At dette er et stort pluss er mildt sagt. Som kjent er langrennsporten svært opptatt av glid og det er ikke tilfeldig hva slags plast so brukes under skiene til verdens beste skiløpere.

Det er ikke noe nytt å bruke teknologi fra langrennsski. Forskjellige belleggprodusenter som lager bellegg for langdistansesleder har limt langrennsåler på plastbellegg. Non Stop bellegget er imidlertid en tjukk skisåle som det er fresa spor til skinnen i. En stor fordel med dette er at man ikke risikierer delaminering.

Non Stop -bellegget er laget av en type P- Tex plast. Denne plasten er utviklet på bakgrunn av tester på ski brukt i langrenn og skiskyting gjennom en årrekke.

Bellegget leveres ferdig slipt. Han som utfører slipen på våre bellegg jobber for de aller beste langrennsløperne.

Hva gjør at et bellegg glir på snøen
Er det veldig kaldt (knirkeføre) må du skape friksjon for å glid. Er det mildt derimot feks 0 – minus 15 må man imidlertid ha minst mulig friksjon for å få glid(mellom slede og underlag). Friksjon/ ikke-friksjon oppnår man med å slipe skiene/bellegget og dermed gi det mer eller mindre struktur. Når det er kaldt vil man ha en slip som skaper en vannfilm mellom bellegg og underlag, for å få til at sleden slipper underlaget lett. Når det er mildere er tvert om det optimale å drenere vannet vekk. Dette løser Non Stop med å levere tre forskjellige sliper som dekker temperaturspekteret som møter langdistansekjørere på løp. Slipene som leveres er for mildt og kaldt (ekstrem) vær i tillegg til en universalslip. Slipene er basert på tester på world cup renn i Finland.

Belleggtestene
Non Stop testet sine bellegg opp mot fem andre bellegg på markedet her i Norge. Det var Ola Brennodden Sunde som stod på sleden når belleggene ble testet. Belleggene ble testet over to tester, en glitest og en slitasjetest.

Glidtest
Først ble belleggene testet kun på glid, hvor tid mellom A og B (150 meter) ble målt med sensorer. Glidtesten viste at det var 3% til 14 % forskjell på de seks forskjellige belleggene- Non stop bellegget var best og altså 3% bedre enn det nest beste og 15 % bedre enn det dårligste.

Slitasjetest
Denne testen ble gjort for å undersøke om det er noe poeng i å smøre sledebellegg eller om det blir slitt bort med en gang og om hvor mye bedre et smurt bellegg er sammenliknet med et ikke smurt bellegg.

Når det gjelder smøring av ski viser tester at det er åpenbare forskjeller på ski og bellegg som er smurt og ski og bellegg som ikke er smurt. Testene på smøringsslitasje ble gjort ved at sleden hang bak en scooter og kjørt 20 km, testet på glid, reg tallene, kjørte videre nye 20 km, så ny glidtest. Dette ble gjentatt så lenge at det ble simulert en etappe på et LD løp. Testene som Non Stop gjorde viser at smøringen tapte seg i starten (etter 15 til 20 km) men etter dette ble den gjenværende smøringen bevart og at det mellom 20 og 60 km ikke var noe tap i det hele tatt. Totalt sett var det enorm forskjell på et smurt og et ikke – smurt bellegg: faktisk så mye som mellom 16 % til 18 % bedre sammenliknet med ikke smurtebellegg. Til sammenlikning jobber man i langrenn med forskjeller på 0 – 0,5%.

Non Stop belleggene har også blitt testet på grus, stein og asfalt og tåler akkurat like mye som alle andre bellegg.

Prepp/ smøring
Når det gjelder smøring er det kun veldig enkle grep som skal til for å skape bedre glid. Det er lite poeng å å investere masse tid og smøring. Men, imidlertid kan noen får grep løfte bellegget. Generelt holder det å rense, bruke pulver og børste belleggene. Dette tar ikke lang tid og koster ikke mye penger, men gjør belleggene optimale. Det er ikke alle bellegg på markedet som tar til seg smøring.

Dimensjonen på Non Stop bellegget er 6mm tykt og 44 bredt. Belleggene passer til QCR skinner. Prisene er 999 kr, inkl. racingslip.

Be fast. Be furious. Be a Winner

0